SpaceBillboard, het eerste reclamepaneel in de ruimte!

Een uniek Belgisch project over advertenties op onwereldse locaties

Donderdag 9 oktober 2014 — SpaceBillboard is een nieuw, uniek en out-of-this-world project, dat advertentieruimte in de ruimte aanbiedt aan merken. Een wereldwijde primeur van Belgische bodem. Een team van ruimtevaartonderzoekers verbonden aan de KU Leuven kwam op het idee om een reclamepaneel de ruimte in te lanceren, met als doel om geld in te zamelen om onderzoek naar een nieuw type satelliet, genaamd CubeSat. De vooropgestelde timing voor de lancering van de CubeSat met het billboard is januari 2016.

Hoogste, snelste, verste
Een reclamepaneel in de ruimte zeg je? Ondanks dat het billboard niet zichtbaar zal zijn vanop aarde - want zichtbare reclame in de ruimte is bij wet verboden - gaan de boodschappen wel meermaals per dag de wereld rond. 500 km de hoogte in, aan 27,400 km per uur, zo'n 660,000 km per dag. Dat zijn de hoogste, en snelste advertenties ooit. In die zin kan je er als bedrijf zeker van zijn dat jouw boodschap de wereld rond gaat. Van een globale impact gesproken.

Marketing & wetenschap
Het billboard zelf wordt gefinancierd doordat bedrijven elk een stukje ervan kunnen kopen, een mooi voorbeeld van hoe marketing en wetenschap kunnen samenvloeien. Hoe kan je als merk nu zo’n plek in de ruimte bemachtigen? Het billboard is opgedeeld in 400 vakjes. Per gesponsorde gift van €2500 krijgt de koper één vakje. Dan is het simpel: hoe meer vakjes, hoe groter je boodschap. Maar het billboard is niet enkel voor bedrijven weggelegd. Omdat SpaceBillboard mensen wil inspireren, kunnen ook ruimte-enthousiastelingen hun boodschap kwijt op het billboard.

De ruimte in
Eens het billboard volledig uitverkocht is, wordt het gefabriceerd en met de satelliet de ruimte in gelanceerd in januari 2016. Dit gaat door in Brazilië, dicht tegen de evenaar. Op die manier hebben de satellieten al een grotere snelheid en kan er veel brandstof bespaard worden. Het project is opgebouwd rond de website www.spacebillboard.com, waar de sponsors hun advertentie aan de wereld kunnen tonen. De campagne is nu volop uit de startblokken geschoten, er zijn nog vakjes beschikbaar. Om extra bekendheid te verwerven, koppelt de organisatie er een wedstrijd aan via social media. Iedereen die het project mee promoot maakt kans om de lancering in Brazilië bij te wonen.

CubeSat?
Waar het de onderzoekers vooral om draait is onderzoek naar de fysieke spil van het project: de CubeSat. Dit is een nieuw type satelliet dat wel eens potten kan breken in het ruimteonderzoek. Het is een klein object, te vergelijken met de grootte van een brood. Een CubeSat bestaat uit één of meer units die elk 10x10x10 cm meten en ongeveer één kilogram wegen. Doorgaans bestaat een CubeSat uit twee tot drie units. Initieel werden ze ontwikkeld om ruimtevaart toegankelijk te maken voor universiteiten, maar ondertussen hebben ook NASA en ESA er interesse in getoond.

Indien je nog meer wilt vernemen over dit fijne project, surf dan zeker even naar de website www.spacebillboard.com.

SpaceBillboard.com - The first billboard in space

Impression of the first billboard in space

Valerie Bourgeois - Walkie Talkie

Walkie Talkie