Sloveens vocaal orkest Perpetuum Jazzile komt naar België

Donderdag 12 juni 2014 — Op woensdag 12 november doet het wereldberoemde Perpetuum Jazzile voor de eerste keer ons land aan tijdens hun Europese tour. Deze extra-large zangformatie belooft een a capella zoals je het nooit eerder zag. Naast zingen bootst het vocaal orkest ook instrumenten na. De unieke choreografie van handbewegingen, tongen die klikken en de aparte mix van stemmen zorgen voor een overweldigende live performance met de Stadsschouwburg in Antwerpen als de perfecte locatie.

Hun artistiek leider is niemand minder dan componist, docent, dirigent en ex–zanger van The Real Group Peder Karlsson uit Zweden. Hij begeleidt het 40-koppige ensemble tijdens hun Europese tour. Volgens hem zit de kracht van Perpetuum Jazzile er in dat ze elkaar al zolang kennen: “Hun vriendschap weerspiegelt zich in de muziek. Daardoor ontstaat er een buitengewone muzikale harmonie die key is wanneer de stemmen zowel de zang als de muziekinstrumenten voor hun rekening nemen.” Volgens Karlsson kan zowat elk instrument geïmiteerd worden met de stem en met de juiste beats en ritme. "Door het geluid van het originele instrument te ontleden, wordt het mogelijk om daarna met de juiste combinatie van lettergrepen een impressie te geven van het geluid dat bijvoorbeeld een drum of een saxofoon produceert.”

Het programma bestond initieel vooral uit Sloveense folkmuziek. Maar het waren hun covers van ABBA, Toto, Earth, Wind and Fire, George Benson en andere popmuziek uit de jaren ’80 die internationaal aandacht kregen. Door hun wereldtournee breidden ze hun repertoire uit. Tegenwoordig bestaat de live performance uit een aaneenschakeling van pop- en rocknummers voor een breed publiek. Ze brengen onder andere de klassieker ‘Africa’ van Toto met de beroemde imitatie van regen, donder en bliksem. Daarnaast zorgen de invloed van jazz en latin voor afwisseling en geniet iedereen mee van recente popnummers zoals ‘Telephone’ van Lady Gaga en ‘Titanium’ van David Guetta.

Perpetuum Jazzile bestaat reeds 30 jaar en deed meer dan 100 live optredens over de hele wereld. Ze traden eerder op in Duitsland, Italië in de U.S., maar op 12 november is België voor de eerste keer aan de beurt. De tickets voor deze a capella larger than life zijn online beschikbaar via www.sherpa.be

Praktisch:
12 november 2014 om 20u
Stadsschouwburg Antwerpen - Theaterplein 1,
2000 Antwerpen
Tickets via www.sherpa.be
Prijzen variëren van 30 tot 47 euro
Meer info via: http://www.thejoyofmusic.be

Meer over Perpetuum Jazzile
De XL vocal group Perpetuum Jazzile is momenteel het grootste, Sloveense pop en jazz vocaal ensemble. Het werd opgericht in 1983 als "Gaudeamus", onder leiding van Marko Tiran. Het repertoire biedt een aantrekkelijke selectie van vocale jazz en pop, Braziliaanse bossa nova, gospel, close harmony stijl en funk en wordt meestal a capella gezongen. Heel soms worden ze vergezeld door bijzondere jazz instrumentalisten. De muziek van Perpetuum Jazzile, het best voorgesteld op hun laatste album "Afrika", verrijkt de luisteraar gegarandeerd met vocale extase.
Artistiek leider: Peder Karlsson

Perpetuum Jazzile - Africa