Productiehuis CAVIAR viert tiende verjaardag met een extreem druk jaar

Wat heeft het productiehuis nog voor ons in petto dit jaar?

Donderdag 7 mei 2015 — Het belooft een mooi jaar te worden voor CAVIAR! Niet alleen blaast het productiehuis dit jaar 10 kaarsjes uit, heel wat films en series gaan in productie en in première. Daarnaast staan er nog talloze muziekvideo’s en commercials op stapel. Het is één van de drukste jaren voor CAVIAR tot nu toe.

Het Belgische productiehuis CAVIAR telt sinds de start in 2005 ondertussen al meer dan 120 werknemers en reikt met kantoren in Los Angeles, Brussel, Londen, Parijs en Amsterdam ondertussen veel verder dan enkel België. Elk jaar groeit hun globale netwerk van producers, schrijvers en regisseurs, net zoals de diversiteit in hun werk.

Reikhalzend uitkijken naar prachtige films en spannende series

Dit jaar brengt het productiehuis met trots zijn eerste Engelstalige langspeelfilm uit, The Diary of a Teenage Girl van Marielle Heller. Deze coming of age film, die de prijs voor “best cinematography” won op het Sundance Film Festival en de Grand Prix in haar categorie in de wacht sleepte op het filmfestival in Berlijn, komt in augustus bij ons in de zalen.

Le Tout Nouveau Testament van Jaco Van Dormael, een coproductie van CAVIAR, werd ondertussen ook genomineerd voor de Quinzaine des Réalisateurs op het prestigieuze filmfestival van Cannes. Dit is reeds de tweede coproductie van het huis met de regisseur, na Mr. Nobody.

Je kan dit jaar verder niet minder dan drie films in de zalen verwachten die volledig geproduceerd werden door CAVIAR.

Paradise Trips, het debuut van regisseur Raf Reyntjens, schetst de clash tussen generaties. Buschauffeur Mario, vertolkt door Gene Bervoets, heeft zijn hele carrière gepensioneerden naar het warme zuiden gebracht. Op de vooravond van zijn pensioen brengt hij tegen zijn zin een kleurrijke bende jongeren naar een festival in Kroatië. De fascinerende trip confronteert Mario met zijn vooroordelen en met zijn verloren zoon, gespeeld door Jeroen Perceval. Je kan dit pareltje vanaf 19 augustus bewonderen in de cinema.

Het langspeelfilmdebuut van Lukas Bossuyt, Terug Naar Morgen, komt dan weer op 30 september 2015 in de bioscoop. In de film leren we Viktor kennen: een jonge, briljante professor die een manier vindt om de tijd te manipuleren. Koen De Graeve, Matteo Simoni en Robrecht Van Thoren nemen de hoofdrollen op zich.

Black, de film van regisseurs Adil El Arbi en Bilall Fallah, neemt ons mee in het milieu van de Brusselse jeugdbendes voor een rauw verhaal rond onmogelijke liefde. Deze klepper verschijnt op 11 november in de zalen.

Het productiehuis heeft eveneens heel wat projecten lopen waar we toch nog even op moeten wachten. Zo zijn de opnames van Patrouille Linkeroever deze week net van start gegaan, een komische politieserie geschreven door Jonas Van Geel en Jef Hoogmartens, gefinancierd door VTM. Jonas en Jef zijn geen onbekenden bij CAVIAR. Samen met Steve Aernouts en Frank Van Passel waren ze verantwoordelijk voor de succesvolle serie Amateurs, die te zien was op VTM.

In het najaar starten de opnames van Tabula Rasa, de nieuwe spannende tv-reeks voor één. Deze psychologische thriller schetst het verhaal van een jonge vrouw met geheugenverlies, neergezet door Veerle Baetens, die de enige sleutel vormt in een mysterieuze verdwijningszaak. De serie werd geschreven door Veerle Baetens, Christophe Dirickx en Malin-Sarah Gozin. De getalenteerde Malin ging eerder al samen met CAVIAR aan de slag voor de serie Clan.

Tax Shelter Expert

Aangezien CAVIAR opgericht is in België zijn ze natuurlijk ook erg bedreven in Tax Shelter, de bekende fiscale vrijstelling die een bedrijf geniet indien het in België investeert in een audiovisuele productie.

Het productiehuis speelt volledig in op de hervorming van deze wetgeving die van kracht is sinds 1 januari 2015. “Het feit dat CAVIAR reeds lange tijd bezig was met het implementeren van de nieuwe ‘tax shelter’-wet werpt duidelijk z’n vruchten af”, zegt Kristoffel Mertens, investor relations manager. “Het merendeel van onze investeerders heeft nu al ingetekend voor 2015. Vermits de nieuwe rechtspraak meer voordelen biedt, merken we op dat heel wat nieuwe investeerders zich aanmelden. Dankzij hun vertrouwen in ons en de sterke projecten die we uitdragen, zullen we de ‘tax shelter’-financiering dit jaar vlot ophalen.”

Magneet voor gevestigd en aanstormend talent

Met hun neus voor talent blijft CAVIAR jonge creatievelingen en regisseurs aantrekken. Het productiehuis maakt er een punt van hen te steunen en hen te laten groeien in een beschermde omgeving.

“In een business waar creativiteit zo belangrijk is blijft onze flexibiliteit en open geest onze sterkte”, zegt CEO Bert Hamelinck. “Daar komt nog bij dat we ervan houden mensen te entertainen. Of ze nu in een cinemazaal zitten te kijken naar een prachtprent of via hun tablet of telefoon genieten van een muziekclip of inspirerende advertentie. In welk continent ze ook zitten, we houden ervan mensen te raken”.

Voor meer informatie, beeldmateriaal of een interview met een regisseur of schrijver aarzel niet om contact op te nemen:
Marie Lemaitre
marie@talkie.be
0494 92 21 52

Voor informatie of interviews betreffende de films Black, Paradise Trips of Terug Naar Morgen kan u contact opnemen met Gudrun Burie en Barbara Van Lombeek bij http://www.theprfactory.be/

Black - Official Teaser

Paradise Trips - Officiƫle teaser