Merken willen weten hoe ze klinken

Dinsdag 5 januari 2016 — Roundhouse zet merken muzikaal op de kaart. Meer bepaald tilt het jonge Belgische bedrijf de old school jingles uit reclame naar een hoger niveau en ontwerpt het voor merken een unieke, auditieve huisstijl. Op deze manier prikkelt Roudhouse als ‘sound agency’ een tweede zintuig met een perfecte geluids-DNA voor merken en organisaties.

We kennen ze allemaal, de bekende deuntjes in reclamespots die je de rest van de dag blijft neuriën. Op deze manier begon het ook voor Roundhouse. Ze maakten klassieke reclamespots voor merken, maar oprichter Cedric Engels en z’n kompanen beslisten al snel om dit alles nog dieper uit te werken. Aan de hand van sonic branding’, een nieuwe marketingdiscipline, wordt een volledige geluidsstijl ontwikkeld. Wie klant is bij Roundhouse wordt op het juiste geluidsspoor gezet (want de naam staat niet voor niets voor de reusachtige draaitafel waar treinen van spoor wisselen), met als doel: een sterker, harmonieus geheel dat zich vertaalt in een herkenbare, consistente en relevante identiteit.

Merken staan vaker stil bij hun geluidsstrategie
De afgelopen twee jaar is natural sensing - de (her)waardering van de senses naast het visuele - een trend waarrond Tom Palmaerts (Trendwolves) nauw alle nieuwigheden opvolgt.

"De voorbije decennia is het accent gelegd op de visuele cultuur, maar audio en geur zijn primaire impulsen die mensen krijgen. Op basis van geluid en geur worden onbewuste beslissingen genomen, als je daar nog kleur aan toevoegt dan heb je een machtig instrument om mensen onbewust te leiden.

“Internationaal is het een fenomeen dat reeds verder ingeburgerd geraakt. Zo zie je in België en Nederland dat brands volgen: waar geur en kleur reeds meer waarde kregen, neemt geluid nu ook zijn plaats in in een 360° marketingstrategie”, licht Palmaerts toe.

Van logo naar catchy tune
Sonic branding is in Palmaerts' ogen vandaag dus even belangrijk als geur, smaak, textuur en beelden.

"Het beïnvloedt mensen op een onbewuste manier en weet de juiste mood te bepalen waar we nood aan hebben. Het gaat niet over een ringtone, het gaat over een gevoel die je als brand uitstraalt."

Daarom moet er in een traditioneel reclamebudget volgens Roundhouse dus ook ruimte zijn voor geluid. "Het auditieve aspect zorgt voor een echte emotionele beleving, waardoor de identiteit van een merk nog herkenbaarder wordt", aldus Cedric. Roundhouse start met een basiswerk waaruit het verschillende toepasbare afgeleiden haalt. Dat kan gaan van meeslepende reclamedeuntjes tot wachtmuziek, in-app sounds of zelfs een simpele deurbel. Alles is met elkaar verweven en zorgt voor een sterk afgelijnde identiteit van een bedrijf. Sounds like a good ID?

Ook benieuwd naar hoe je merk klinkt?
Dat Gent als uitvalsbasis wordt gekozen ligt voor de hand. Vanuit de door Unesco benoemde "Creative City of Music" heeft Roundhouse in zijn korte bestaan reeds meerdere banden met het buitenland gesmeed. Zo zochten ze onder andere naar de juiste tone of voice voor Britse gsm-operator Lebara, Eastpak en het Nederlandse Coolblue.

Verder verzorgt Roundhouse vanuit hun professionele opnamestudio’s in Sint-Denijs-Westrem de sound identity van diverse nationale merken zoals Stievie, Napoleon Games, Child Focus, Corona Direct, ... tot zelfs de serie Bevergem, waarbij werd uitgespit hoe het fictieve dorp en z’n begingeneriek zou gaan klinken.