MELI: een zoete wereld

15 miljard bijen en 9.000 ton honing

Donderdag 7 september 2017 — Walkie Talkie stelt trots haar nieuwe klant voor: Meli, al decennialang dé referentie voor kwaliteitsvolle honing. De iconische honingexpert is voor velen de zeemzoete toets uit hun kindertijd, een authentiek familiemerk dat je al van bij de eerste hap onderdompelt in de zoetigheid van jeugdsentiment. En dat wordt gesmaakt! De bijna honderdjarige West-Vlaamse marktleider verscheept jaarlijks zo'n 9.000 ton honing naar alle hoeken van de wereld.

Dat bijen harde werkers zijn, dat weten we al. Meer dan 15 miljard bijtjes zijn namelijk dag in dag uit hard in de weer met het creëren van de befaamde Meli-honing, een op en top natuurlijk product. Meli biedt vele variëteiten van het zoetje goedje aan, wereldwijd zorgvuldig aangekocht.

De koning der honing

Honing vormt al decennialang de zoete leidraad in het leven van de West-Vlaamse familie Florizoone. Net als zijn vader, grootvader en overgrootvader, viel Meli-oprichter Albert Florizoone ook als een blok voor de wondere wereld van honing.

In 1925 legt hij de kiem van de honingindustrie in ons land. De toen achttienjarige imker plaatst bijenkorven in zijn achtertuin en ontpopt zich in recordtempo tot een gedreven entrepreneur die zijn ambachtelijke honing op jaarbeurzen, op kermissen, op markten en aan handelaars in omringende dorpen verkoopt.

Exact tien jaar later opende cafétaria Meli de deuren in Adinkerke, het prille begin van het iconische Meli-park dat van 1952 tot 1999 harten verovert met een atypische retrolook en ongedwongen familiesfeer. In 1960 groeit Meli uit tot een nationaal merkartikel.

Het rood-gele logo staat garant voor kwaliteitsvolle producten en een duurzame manier van ondernemen. Weduwe Martha Florizoone, haar vier kinderen en kleinkinderen staan vandaag nog steeds aan het roer van het authentiek familiebedrijf.

Squeeze me now!

Als eerste Belgische bedrijf lanceert Meli in 1995 de Dosi Meli, een handige, gele knijpfles gevuld met vloeibare honing. Hierdoor wordt honing gebruiksvriendelijker én kunnen porties makkelijker gedoseerd worden, een doorbraak voor honing als belangrijk keukeningrediënt. Een innovatieve en - dare we say it  - revolutionaire lancering die zoete kookgewoontes voorgoed verandert. Het nostalgisch merkproduct is dan ook een vaste waarde in de keukenkasten van talloze huisgezinnen.

MELI - 100% natuurlijke honing

• Honing is een natuurproduct waar - wettelijk bepaald - niets aan toegevoegd noch uitgehaald mag worden.

• Meli-honing wordt beoordeeld op diverse, strenge kwaliteitscriteria en gekeurd volgens de strengste normen wereldwijd. Zo behoudt Meli de hoge nutritionele waarde die honing eigen is.

• In honing zitten 100% natuurlijke suikers, nl. fructose en glucose.

• Vermits de natuurlijke temperatuur in een korf 38°C bedraagt, respecteert Meli die grenstemperatuur om de rijkheid aan vitaminen, mineralen, aminozuren en antioxidanten te behouden.

The land of milk and honey

Bestaat er iets beter dan een herinnering of een verwenmoment overgoten met honing? Meli blijft de zoete toets van élk moment: in je verse muntthee, uitgesmeerd op een warme toast of als natuurlijk zoetmiddel in je dagelijkse ontbijtyoghurt.

Meli is het go-to merk, voor jong en oud die lekker en (h)eerlijk willen genieten van een zoete toets. Elk product belooft een smaakexplosie in je mond dankzij de verfijnde mélange van subtiele smaken en krachtige aroma's. And there's more. De smeuïge honing is namelijk niet het enige geliefde Meli-product bij zoetekauwen wereldwijd. Bekijk het volledige Meli-assortiment hier.

Voor vragen, meer informatie, product reviews of een blik achter de schermen, neem contact op met:
Sara De Bruyne - sara@talkie.be - 0491 370 393
Valérie Bourgeois - valerie@talkie.be - 0497 318 622

Over Meli
Meli, de grootste honingproducent in België, kent zijn oorsprong in 1925. Wanneer de achttienjarige Alberic Florizoone de opbrengst van de bijenkorven achter het ouderlijk huis verkoopt, groeit al snel de interesse van winkeliers in de omliggende dorpen. Dit betekent het begin van het Meli-verhaal. Een verhaal dat voor de iets minder jonge generatie onverbrekelijk verbonden is met het Meli-park in Adinkerke. In 1995 brengt Meli als eerste in Europa honing in handige knijpflessen op de markt, een innovatie waardoor honing doorbreekt als keukeningrediënt. Anno 2017 is het bedrijf in Veurne één van Europa's toonaangevende honingafvullers. Ondertussen blijven de meer dan 50 medewerkers van de West-Vlaamse marktleider aan de kar duwen, goed voor zo'n 9.000 ton honing per jaar.

Vandaag vinden we Meli terug op de ontbijttafel en in de keuken met een onverwoestbaar gamma crème en vloeibare honing, een uitgebreid assortiment specialiteitenhoningen en honingproducten zoals de geliefde honingwafel en honingkoek, de karaktervolle chocopasta en bonbons. De rode draad: compromisloze kwaliteit en oprechte liefde voor het honingvak.

Wil je nog meer weten, bezoek: http://www.meli.be.

Vintage Meli-affiche
Albert Florizoone wordt imker als hij 18 jaar is