Laat je verrassen door meer dan 300 bedrijven op Voka Open Bedrijvendag

Vrijdag 9 september 2016 — Ooit al een gigantisch schip in een zeesluis geparkeerd? Benieuwd hoe het er aan toe gaat in de fabriek van Dovy Keukens of het distributiecentrum van Delhaize? Hoe een modecollectie tot stand komt of snoep wordt gemaakt? Nog op zoek naar de job van je leven of een knaller van een stageplaats? Noteer dan zeker zondag 2 oktober in je agenda, want naar goede gewoonte is het op de eerste zondag van oktober Voka Open Bedrijvendag! Voor de 26ste editie kijken opnieuw duizenden werknemers en honderdduizenden kijklustigen uit naar een dag vol avonturen in meer dan 300 bedrijven. Ze laten je hersenen kronkelen, je ondernemerszin kriebelen en je mond open vallen van verbazing. Tussen de vaste waarden zitten ook enkele ruwe diamanten en starters die minder bekend in de oren klinken, maar zeker en vast een bezoekje waard zijn!

Ook dit jaar zal Vlaams minister van werk, economie, innovatie en sport Philippe Muyters het officiële startschot geven. Vorig jaar werd hij nog letterlijk ingepakt tijdens zijn bezoek aan maatwerkbedrijf Mivas in Lier, dit jaar vindt het openingsmoment plaats bij Veolia in de Antwerpse haven, waar gevaarlijk afval wordt verwerkt.

-> Lees in dit interview wat volgens minister Muyters het belang is van Voka Open Bedrijvendag.

Campagne 2016: S.T.E.M. voor de toekomst!

S.T.E.M. voor de toekomst! Dat is de campagneslogan van Voka Open Bedrijvendag 2016. S.T.E.M. staat voor science, technology, engineering en mathematics en is de verzamelnaam voor alle techn(olog)ische, wetenschappelijke en wiskundige opleidingen en beroepen. “Door een nakend tekort aan dergelijke profielen in Vlaanderen komt de sterke positie van Vlaanderen als kennisregio in gevaar”, zegt Frank Beckx, gedelegeerd bestuurder van Essenscia Vlaanderen en lid van het STEM-platform. “Onze jongeren scoren nochtans voortreffelijk in de S.T.E.M.-vakken, maar kiezen er steeds minder voor om in die richting verder te studeren of ermee aan de slag te gaan op de arbeidsmarkt. Jammer, want we hebben hen nodig op alle niveaus en in alle sectoren. Wie zal anders uitdagingen zoals de vergrijzing en de opwarming van het klimaat het hoofd bieden? Wie zal blijven innoveren in de zorgsector en ons wegennet veiliger maken?” “Door dit thema als rode draad te nemen wil Voka Open Bedrijvendag deze vakken en beroepen een imagoboost geven en aantonen dat er heel wat spectaculairs mee te beleven valt”, bevestigt Matthias Lievens, directeur van Voka Open Bedrijvendag.

Enkele voorbeelden zijn Bio Bakkerij De Trog in Ieper, die smart glasses inzet om de kans op fouten bij orderpicking te minimaliseren. In het AZ Jan Portaels in Vilvoorde kan je dan weer de hoogtechnologische da Vinci operatierobot van dichtbij bekijken en ontdekken wat hem zo speciaal maakt. Ook bij de Universiteit Hasselt en de technologiecampus van de KU Leuven in Gent kan je meer te weten komen over wat S.T.E.M. zo boeiend maakt!

-> Klik hier om meer te weten te komen over het centrale thema.

Afval- en recyclagebedrijven in de spotlights

Dit jaar zijn op Open Bedrijvendag de ogen ook gericht op de afval- en recyclagesector in Vlaanderen, in samenwerking met Go4Circle. Go4Circle is een bedrijfsfederatie, opgericht door privaatrechtelijke bedrijven die actief zijn in afvalbeheer. Maar liefst 31 bedrijven uit de sector openen op 2 oktober hun deuren voor het grote publiek om te tonen dat afvalverwerking heel wat meer is dan de wekelijkse huis-aan-huisophaling in je straat. Je kan er installaties zien waar gevaarlijk afval wordt verwerkt, niet-gevaarlijk afval wordt gesorteerd en verontreinigde gronden worden gesaneerd, steevast met indrukwekkende resultaten! Zo kom je bij Bebat in Tienen te weten hoe batterijen ingezameld en verwerkt worden, en bij OVAM in Schoten waarom bodemsanering zo belangrijk is.

-> Klik hier om meer te weten te komen over de verschillende afval- en recylagebedrijven die dit jaar deelnemen.

Meer dan twee vliegen in één klap dankzij de hotspots

Verspreid over Vlaanderen bevinden zich eveneens 11 hotspots. Zo worden steden of regio’s genoemd waar heel wat deelnemende bedrijven samen de deuren openen. In die hotspots worden aangename fietsroutes uitgestippeld die je langs de boeiende bedrijven in de buurt leiden. Of je nu in Ieper, Roeselare, Gent, Zottegem, Dendermonde, Klein-Brabant, Vilvoorde, Tienen, Lommel, het Maasland of in Sint-Truiden een kijkje achter de schermen wil nemen – dankzij de hotspots en bijhorende fietsroutes wordt het je zo makkelijk mogelijk gemaakt! Misschien win je wel één van de leuke wedstrijden die er georganiseerd worden?

-> Klik hier om alle hotpots te ontdekken.

Zeker doen op Voka Open Bedrijvendag 2016!

• Officieel openingsmoment door minister Muyters bij Veolia in Antwerpen. Maak kennis met de verschillende technieken om gevaarlijk afval te sorteren en verwerken en zie met je eigen ogen waarom bewust sorteren belangrijk is. Zo kan één kleine spuitbus een kanjer van een explosie veroorzaken! Het openingsmoment is enkel toegankelijk voor de pers.
  • Benieuwd hoe je een gigantisch schip in een zeesluis ‘parkeert’? In de 360° vaar- en manoeuvreersimulator bij Bravo Havenloodsen & Bootlieden kan je dit in volle actie meemaken. Opgelet: voor deze activiteit moet je op voorhand reserveren.
  • Bij Sneeuwballen Larmuseau in Gent werden de echte Gentse sneeuwballen een poos geleden nieuw leven ingeblazen. Haal de zoetekauw in jezelf naar boven en laat je verrassen door het ambachtelijke productieproces van deze Gentse lekkernij!
  • Ook bij Dovy Keukens in Roeselare kan je van dichtbij meemaken hoe Donald Muylle en co keukens op maat bouwen … alsof ze voor zichzelf zouden zijn. Tijdens hun laatste deelname in 2013 haalden ze een record van 11.000 bezoekers dat ze dit jaar willen breken. Op tijd komen is dus de boodschap!
  • In Wielsbeke opent de producent van het gekende Quick-Step laminaat Unilin zijn deuren voor het publiek. Ontdek zelf hoe laminaat van A tot Z gemaakt wordt en welke S.T.E.M. profielen nodig zijn om de hoogtechnologische productieprocessen in goede banen te leiden. Opgelet: om Unilin te bezoeken moet je op voorhand reserveren via de website.
  • Marie Méro ontwerpt in Aalter de gekende Belgische vrouwenmode. Vang een glimp op van de ontwerpen, kijk hoe patroontekenaars de mode vorm geven en baan je een weg doorheen de stoffen en kledingstukken in het magazijn. Mis ook de sneak peek van de wintercollectie niet!
  • Benieuwd hoe een tandwielkast van een windmolen wordt gemaakt? Of hoe deze tandwielkast ervoor zorgt dat wereldwijd windmolens draaien dankzij Belgische innovaties? Wandel dan op Open Bedrijvendag zeker bij ZF Wind Power in Lommel binnen.
  • Je ooit al afgevraagd wat er nodig is om één van de meest complexe luchtruimen in Europa uit de knoop te houden? Belgisch luchtverkeersleider Belgocontrol toont je hoe ze de meer dan één miljoen jaarlijkse luchtbewegingen dankzij 780 medewerkers en een hypertechnologisch luchtverkeersgeleidingscentra in goede banen leiden. Opgelet: voor een rondleiding in het Luchtverkeerscentrum of de Controletoren moet je vooraf reserveren.
  • Elke dag vindt je verse producten terug in de rekken van de Delhaize supermarkt in je buurt. Niet iedereen staat er bij stil dat dit alles gecoördineerd wordt in een indrukwekkend distributiecentrum in Zellik waar meer dan 2.000 medewerkers elke dag het beste van zichzelf geven om de 760 vestigingen in België en Luxemburg efficient te bevoorraden. Kom jezelf verbazen over de technologische pracht van de geautomatiseerde opslagplaats en geniet van een mini foodtruckfestival achteraf.
  • Voor de meesten onder ons zijn drones niet meer dan leuk speelgoed. Op de oude luchtmachtbasis in Sint-Truiden kan je bij DronePORT echter ontdekken hoe drones tegenwoordig al door meer dan 200 Belgische bedrijven professioneel worden ingezet. Zo zijn drones bijvoorbeeld onmisbaar geworden bij inspecties van windmolens, bruggen en gebouwen, maar ook in de landbouw en nog tal van andere sectoren.
  • STB-COPTER in Wevelgem is een erkend opleidingscentrum waar je doorheen de dag kan ontdekken wat je in huis moet hebben om helikopterpiloot te worden. Als kers op de taart kan je een helikopter van dichtbij bekijken en een ritje scoren in hun vliegsimulator!

Alle praktische informatie alsook een overzicht van alle deelnemende bedrijven vind je terug op www.openbedrijvendag.be. Let op, sommige bedrijven hebben afwijkende openingsuren of laten enkel geregistreerde bezoekers toe op Open Bedrijvendag.

Zin om bedrijven te bezoeken aan de andere kant van de taalgrens? Neem dan een kijkje op de website van Journée Découverte Entreprises – de Waalse tegenhanger van de Open Bedrijvendag: www.jde.be.

Wil je graag iemand van het team achter Voka Open Bedrijvendag of iemand van een deelnemend bedrijf interviewen? Aarzel dan niet om contact op te nemen.

Volg het reilen en zeilen van Voka Open Bedrijvendag op FacebookTwitter of Instagram. Neem deel aan de conversatie met de hashtags #voka #openbedrijvendag.

Voor meer info of interviews, contacteer:
Walkie Talkie - Alexis Bracke
alexis@talkie.be