Kan jij aarden op Mars? Doe nu de test!

Dinsdag 8 november 2016 — De zesdelige reeks Mars combineert wetenschappelijk onderbouwde fictie over de kolonisatie van Mars met inzichten van vooraanstaande wetenschappers in een volledig vernieuwend format. De reeks is vanaf zondag 13 november te zien op National Geographic. Nu al benieuwd of op Mars wonen iets voor jou is? Doe dan snel de test op makemarshome.be

Van alle planeten in ons zonnestelsel spreekt Mars veruit het meest tot de collectieve verbeelding. De queeste om mensen succesvol naar de rode planeet te sturen ontpopt zich niet enkel tot een hedendaagse space race tussen ’s werelds meest succesvolle wetenschappers, maar staat ook weer stevig op het voorfront in populaire cultuur en media. Zo speelt de planeet een van de hoofdrollen in Andy Weir’s “The Martian” (2015), kwam de mislukte landing van de ExoMars Schiaparelli-sonde recent breed aan bod in de pers en verklaarde Amerikaans president Barack Obama in oktober nog dat hij tegen 2030 mensen naar Mars wil kunnen sturen.

Fact meets fiction in vernieuwend format
Die datum zou wel eens kunnen kloppen, als we de makers van de miniserie Marsmogen geloven. In de reeks, geproduceerd door National Geographic, Imagine Entertainment en RadicalMedia, vindt de eerste bemande Marsmissie plaats in 2033. In de zesdelige reeks die geproduceerd werd door o.a. Oscarwinnaars Ron Howard en Brian Grazer wordt fictie over de kolonisatie van de rode planeet afgewisseld met interviews met vooraanstaande wetenschappers en sleutelfiguren die zich momenteel het hoofd breken over de vele obstakels die een maiden voyage nog in de weg staan.

Die afwisseling tussen fictie en documentaire over de haalbaarheid van de fictie zorgt voor een fris en vernieuwend format. Aan het woord komen onder andere SpaceX CEO Elon Musk, auteur van het boek “How We'll Live on Mars” Stephen Petranek en astrofysicus Neil deGrasse Tyson. Zij geven de reeks de nodige sérieux en het wetenschappelijk aanzien om zich te kunnen verheffen van fictie tot ‘documentaire vérité’.

Samenwerking met NASA en SpaceX
De producers van de reeks spaarden kosten noch moeite om het fictiegedeelte zoveel mogelijk te baseren op hedendaagse wetenschap. Daarvoor werkten de scriptschrijvers samen met een uitgebreide groep van experts, zowel uit de publieke als private sector. Zo werkten ze samen met NASA en SpaceX voor de vormgeving van het ruimteschip Daedelus en Olympus Town, de eerste menselijke kolonie op Mars. Om te verzekeren dat de reeks je ook visueel van je sokken blaast werd Framestore ingeschakeld, het team dat je al verraste met hun visual effects in “Gravity”.

Mars is vanaf 13 november elke zondag te zien om 22:00 uur op National Geographic.

Benieuwd of jij kan aarden op Mars?
Breekt het angstzweet je al uit bij de gedachte om op Mars te wonen? Of kan je niet wachten om je ruimtepak aan te trekken? Neem zeker deel aan de quiz om te weten of wonen op Mars iets voor jou is! #makemarshome

Surf naar makemarshome.be om deel te nemen aan de quiz!

Over National Geographic Channel
National Geographic Channel vertoont documentaires die de wereld verkennen vanuit een uniek perspectief met een verrassende blik op wetenschap, technologie, geschiedenis, onderzoek, natuur en nog veel meer. De fascinerende verhalen zijn gebaseerd op een combinatie van gedegen onderzoek, avontuurlijke expedities en gepassioneerd filmwerk. Volg het laatste nieuws van National Geographic Channel op www.natgeotv.com/nl of via hun sociale mediakanalen (FacebookInstagramTwitter).

Voor bijkomende informatie, beelden of interviews, aarzel zeker niet om ons te contacteren.

Walkie Talkie - Marie Lemaitre
marie@talkie.be