EEN NIEUW GAMMA VAN EVIAN® OM KINDEREN TE STIMULEREN MEER WATER TE DRINKEN

Kinderen drinken niet genoeg water in België.

Dinsdag 8 augustus 2017 — Dat is het resultaat van een studie door de School voor Volksgezondheid van de Brusselse Universiteit ULB en de Europese Club van Kinderdiëtisten (CEDE), gepubliceerd in 2014(1).

Het menselijke lichaam bestaat uit ongeveer 60 procent water,  waardoor het een basiselement is van ons lichaam: water neemt deel aan talloze metabolische reacties en aan het transport van afval via de urine alsook van voedingsstoffen. Water draagt ook bij tot de instandhouding van de regeling van de lichaamstemperatuur en van de fysische en cognitieve functies (2,3,4).

We weten het dus allemaal: het is van essentieel belang om elke dag voldoende water te drinken om je lichaam gezond te hydrateren.

In verhouding tot hun gewicht, ligt de waterbehoefte van kinderen echter nog hoger dan die van volwassenen. De EFSA (European Food Safety Authority) heeft enkele aanbevelingen gedaan voor de waterconsumptie (uit alle bronnen, dus +/- 80% afkomstig van dranken en de rest van de voeding) voor verschillende leeftijdsgroepen(5), waaronder:

• Voor kinderen van 1 tot 2 jaar : 1,1 l tot 1,2 l/dag
  • Voor kinderen van 2 tot 3 jaar : 1,3 l/dag
  • Voor kinderen van 4 tot 8 jaar : 1,6 l/dag
  • Voor kinderen van 9 tot 13 jaar: 1,9 l/dag voor meisjes et 2,1 l/dag voor jongens

“Ik haat  water”: meer dan een gril, een verontrustend verschijnsel van de samenleving

Een studie van de School voor Volksgezondheid van de Brusselse Universiteit ULB en de Europese Club van Kinderdiëtisten (CEDE), uitgevoerd in België en gepubliceerd in 2014(1), toont aan dat erg weinig kinderen in België deze aanbevelingen volgen. Slechts 9.5 procent van de kinderen met schoolgaande leeftijd consumeert genoeg vloeistof. 56 procent drinkt minder dan 2 keer per dag water en 7.7 procent drinkt het… helemaal niet. In vergelijking, 27.1 procent drinkt ongeveer dagelijks ten minste een fruitsapje en 34.1 procent kiest voor een gesuikerd drankje. Deze bevinding is verontrustwekkend als je weet dat water, dat geen calorieën, suikers en additieven bevat, de gezondste optie voor hydratatie is.

Een oplossing ? Maak water drinken leuk !

Het bevorderen van de consumptie van water bij kinderen is dus belangrijk. De auteurs van de studie raden aan om maatregelen toe te passen die de ouders en de school  betrekken. Het merk evian® draagt natuurlijk ook zijn steentje bij. Om kinderen al jong te aanmoedigen om van water te genieten, lanceert evian® aan de start van het nieuwe schooljaar een collectie van enkele waterflessen, speciaal ontworpen voor kinderen! Vijf flessen van 31 cl met het beeld van hun favoriete Disneyheld en heldin, die makkelijk hanteerbaar zijn door hun kleine handjes voor een gemakkelijk gebruik ! Een speelse aanpak om ouders te ondersteunen bij een gezonde hydratatie van hun kind vanaf het nieuwe schooljaar in 2017.

« Het aanbod van drankjes is zeer groot en divers in onze tijd. Als een belangrijke speler in de globale watermarkt, leek het voor ons vanzelfsprekend om actief mee op zoek te gaan naar oplossingen om kinderen aan te zetten tot het drinken van water vanaf hun jonge leeftijd.

We wilden de kinderen een universum aanbieden waarin ze zich thuis voelen. Disney is namelijk al decennialang de maker van personages die door kinderen geliefd zijn. Hun magische wereld inspireert en doet kinderen dromen over heel de wereld. Disney leek ons daarom een relevante partner in het kader van dit project ” Aldus Camille-Coralie BOUTON uit, brand manager van evian® Benelux.

Het gamma van vijf waterflessen van evian® zullen beschikbaar zijn vanaf augustus in de winkels Carrefour, Match & Cora aan de aanbevolen prijs van 0.89 euro*, evenals in andere winkels via tijdelijke displays.

*De aanbevolen verkoopprijs van Danone Waters Benelux is slechts een aanbeveling. De klanten van Danone Waters Benelux of retailers zijn steeds vrij om hun prijzen vast te stellen.

Over evian®
evian® natuurlijk mineraalwater ontstaat in de eeuwenoude Alpen, op een unieke geologische plek. Het baant zich gedurende meer dan 15 jaar een weg door de rotsen en wordt zo verrijkt met haar karakteristieke mineralen. Om de uitzonderlijke kwaliteit van haar water te bewaren, beschermt evian® al meer dan 20 jaar de natuur in de omgeving van de bron. Het natuurlijk mineraalwater evian®, van nature zuiver en constant in haar unieke minerale samenstelling, voldoet perfect aan de hydratatiebehoeften van iedereen, de hele dag door.

---------------------------------------------------------------------------

(1)C Senterre , M Dramaix & I Thiebaut (2014) Fluid intake survey among schoolchildren in BelgiumBMC Public Health14, 651.

(2)Mits consumptie van ten minste 2L water per dag (uit alle bronnen), in het kader van een gevarieerde en evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl.

(3) Verordening EU n° 432/2012 van de Commissie van 16 mei 2012 tot vaststelling van een lijst van toegestane gezondheidsclaims voor levensmiddelen die niet over ziekterisicobeperking en de ontwikkeling en gezondheid van kinderen gaan (PB L 136 van 25.V.2012).

(4) Jéquier E, Constant F: Water as an essential nutrient: the physiological basis of hydrationEur J Clin Nutr 2010, 64(2):115-123.

(5) Scientific Opinion on Dietary Reference Values for water, EFSA Journal 2010 ; 8(3) : 1459

Nadia Kara

Walkie Talkie