EEN DUBBELE VERJAARDAG VOOR HET BELGISCHE MEUBELMERK VINCENT SHEPPARD

Dinsdag 4 juli 2017 — 2017 staat voor Vincent Sheppard in het teken van een dubbele verjaardag. Zelf blaast het Belgische designmerk 25 kaarsen uit. Daarnaast richt het ook de spotlights op de honderdste verjaardag van de gerenommeerde methode die het merk hanteert bij het ontwerpen van de meubels: Lloyd Loom. De vermaarde weeftechniek waarbij kraftpapier rond staaldraad wordt geweven bestaat een eeuw. Voor de gelegenheid werpt het designmerk de spotlights op de Wicked Collectie van Alain Gilles.

Vincent Sheppard ontwerpt en produceert sinds 1992 geweven meubelen voor binnen en buiten in natuurlijke materialen. Goed voor een kwarteeuw iconische stoelen, tafels en accessoires die hun weg vinden naar de huizen van designliefhebbers in België en de rest van de wereld.

Hun handtekening? Je herkent een Vincent Sheppard-meubel aan de typische weeftechniek waarmee de meubelen zijn vervaardigd. Het ecologische Lloyd Loom-procedé - waarbij papier rond een fijne staaldraad wordt gewikkeld - is een Amerikaanse uitvinding die dateert van 1917. Na de enorme populariteit tot diep in de jaren zestig, kent de techniek een terugval. In 1992 besluit Vincent Sheppard Lloyd Loom opnieuw leven in te blazen en te integreren in het Belgisch designmeubilair. Vandaag bekleedt het merk een unieke positie als wereldwijd marktleider in de Lloyd Loom-weeftechniek.

HARMONIE TUSSEN OUD EN NIEUW

Ter gelegenheid van deze dubbele verjaardag wilde Vincent Sheppard iets heel anders uitproberen. Een van de belangrijkste streefdoelen van het merk was altijd het zoeken naar eenevenwicht en synergieën tussen traditie en vooruitgang. Vincent Sheppard gelooft immers sterk dat oude technieken en nieuwe designs elkaar vooral verrijken in plaats van tegenwerken.

Met dit concept in gedachten daagde het merk het fotografieduo 'We are Oskar' uit om zijn meubelen in een nieuw daglicht te plaatsen. Thi-Thi en Arnaud zijn een open-minded creatief duo uit Brussel, met tonnen ervaring in het creëren van opvallende en krachtige kunstwerken voor klanten over de hele wereld. Vincent Sheppard vroeg hen een nieuwe, frisse interpretatie te geven aan vier van hun meest iconische Lloyd Loomstoelen, en gaf hen de vrijheid zelf een evenwicht te zoeken tussen toekomst en traditie.

In een surrealistische en feestelijke reeks van vier foto's zetten ze de traditionele Lloyd Loomweeftechniek en de elegante lijnen van vier Vincent Sheppardstoelen op een dynamische en treffende manier in de kijker. Het creatieve tweetal slaagde er ook in de waarden van het merk – tijdloosheid, kwaliteit, warmte, vertrouwdheid, natuurlijke materialen en hedendaags design – te vertalen naar vier fascinerende beelden.

"Onze creativiteit komt altijd beter tot uiting wanneer klanten vertrouwen stellen in onze werkwijze", zegt Thi-Thi. "Bij dit project kregen we een ongelooflijk grote creatieve vrijheid die ons niet alleen de mogelijkheid bood beelden te creëren die begrijpelijk en bruikbaar zijn voor Vincent Sheppard, maar ook een interessante, ludieke én aantrekkelijke uitstraling hebben."

LLOYD LOOM, EEN INTRIGEREND VERHAAL

Het verhaal van de Lloyd Loomtechniek begint in 1917, midden in de Eerste Wereldoorlog. De Amerikaanse ondernemer Marshall Burns Lloyd, die voor de kost baby- en kinderwagens in rotan maakte, moest een nieuwe oplossing bedenken toen de toelevering van rotan als gevolg van de oorlog plots stilviel. Hij vond een alternatieve techniek uit, waarbij hij kraftpapier rond een staaldraad wikkelde en vervolgens met de machine tot grote vellen weefde. Pas toen hij dit nieuwe weefmateriaal begon te gebruiken in zijn kinderwagens en babybedjes, ontdekte hij hoeveel sterker, zachter en comfortabeler het was. Hij noemde zijn uitvinding de 'Lloyd Loomtechniek'.

In 1922 verwierf een Londense handelaar, William Lusty, het Britse patent voor deze techniek. Hij begon aan de vervaardiging van een lijn Lloyd Loommeubelen die al snel overal in Europa een enorme rage werd. Op het hoogtepunt van zijn succes, in de jaren 1930, kon je Lusty's Lloyd Loommeubelen vinden in hotels, restaurants en tearooms, en zelfs aan boord van zeppelins, cruiseschepen en oceaanvaarders. Iedereen kende de meubelen! Aan dat succes kwam abrupt een einde toen de eerste grootschalige Lloyd Loommeubelfabriek in 1940 bij een luchtaanval volledig met de grond gelijkgemaakt werd.

De populariteit van de meubelen bleef nog lang voortduren, maar er werden geen nieuwe stukken meer gemaakt. Tot de Belgische onderneming Vincent Sheppard in 1992 de draad weer oppikte en een Lloyd Loomimportbedrijf oprichtte. Slechts drie jaar later overtuigde het overweldigende succes van de meubelen Vincent Sheppard al een eigen fabriek te bouwen in het Indonesische Cirebon, een regio die bekendstaat om zijn traditie in weeftechnieken en rotanbuigen. Tot vandaag blijft Vincent Sheppard de belangrijkste producent van Lloyd Loommeubelen ter wereld, dankzij zijn innoverende, flexibele benadering en verrassende designs.

In dit filmpje kun je bekijken hoe de meubelen van Vincent Sheppard gemaakt worden met de traditionele Indonesische weef- en buigtechnieken.

WICKED: BACK TO THE FURNITURE

Hoewel Vincent Sheppard een rijke geschiedenis met zich meedraagt, ligt de focus op de toekomst. Het merk bouwt voort op haar ervaring, traditie en eigen identiteit om verrassend design met een open blik te blijven brengen. Naast de gekende Lloyd Loomtechniek, werkt Vincent Sheppard ook met andere materialen zoals rotan, eik, teak, aluminium en staal. Materialen die matchen met hun DNA, kwaliteits- en designmaatstaven.

Vertrekkende vanuit die filosofie, lanceert Vincent Sheppard de Wicked-collectie van de hand van Brussels' designer Alain Gilles. De focus ligt op een moderne en grafische interpretatie van klassieke rotan zetels. Het design van de collectie brengt een visuele lichtheid en oogt vloeiend. Door de combinatie van het warme rotan met de metalen structuur, creëert Alain Gilles een discussie tussen een ambachtelijke en tegelijkertijd industriële look. De lounge chair en sofa zijn vervaardigd uit polyethyleen rotan en gepoedercoat aluminium. Het tafelblad van de koffie- en bijzettafel bestaat uit gezandstraalde teak. De prototypes van de Wicked-familie werden voorgesteld op de 25ste editie van de Biennale Interieur Kortrijk in oktober 2016, maar zijn vanaf deze maand te koop.

"De wensen en de smaak van de consument veranderen steeds dus vertaalt Vincent Sheppard de traditionele techniek naar de wensen van de moderne interieurliefhebber", zegt CEO en designer Coralie Claeys. "We willen een merk zijn dat blijft verbazen. Meer nog, dankzij het verfijnde vakmanschap en handwerk, krijgen onze meubelen een verhaal mee dat van generatie op generatie meegaat.”

Voor meer info en beeldmateriaal kan je terecht bij: sara@talkie.be l 0491 370 393

Vincent Sheppard Wicked Collection
Vincent Sheppard - We Are Oskar