Bruno Pieters ontrafelt Antwerps modenetwerk met expo (Behind) the Clothes

Dinsdag 10 mei 2016 — Stad Antwerpen zet dit jaar Antwerps creatief talent in de kijker met het themajaar Born in Antwerp. Naast een druk programma in het Hoofdkwartier van Born in Antwerp staan er deze zomer ook een hoop tentoonstellingen en events op de planning. Vijf sleutelfiguren in de Antwerpse creatieve sector zetten als curatoren van Born in Antwerp jonge Antwerpse kunstenaars en creatieve ondernemers in de spotlights. Onder hen ook modeontwerper Bruno Pieters, die vanaf 5 juni met zijn expo “(Behind) the Clothes” het Antwerps modenetwerk ontrafelt.

Een kijkje (Behind) the Clothes
De toekomst van mode draait niet alleen om trends, er is ook nood aan een nieuw soort bewustzijn volgens Bruno Pieters. “High-end mode moet een voorbeeld worden van maatschappelijk verantwoord ondernemen volgens de hoogste ethische normen” licht de modeontwerper toe. “Deze normen moeten transparant zijn, zodat de consument op de hoogte is van de ethische keuzes die gemaakt kunnen worden”. Met deze expositie toont de Born in Antwerp curator niet alleen ethische en milieuvriendelijke ontwerpen, hij baant ook de weg richting een 100% transparantiebeleid naar de consument toe. De expositie is ingedeeld in twee delen, ‘The Clothes’ en ‘Behind the Clothes’.

The Clothes omvat drie luiken.
In A Tribute presenteert Pieters vijf nieuwe ontwerpen en slogans gewijd aan één van zijn modehelden, de Britse ontwerpster Katharine Hamnett. Hamnett gebruikte als eerste mode om een stevig statement te maken tegen politieke, milieu- en filosofische problemen.

Met het tweede luik Transparency, toont hij vijf ontwerpen van zijn label Honest By met alle informatie over de gebruikte materialen, de gehanteerde productieprocessen en de prijsberekening tot zelfs Honest By’s opbrengst.

Voor Re-made, het derde luik, herontwerpt Pieters een aantal van zijn bekendste mantels, jassen en rokken met enkel duurzame en ethisch verantwoorde materialen. Een uitdaging die voortvloeit uit zijn label Honest By.

In het tweede deel van de expo neemt Pieters ons – letterlijk en figuurlijk – mee Behind the Clothes. De modeontwerper presenteert een serie van portretten van meer dan veertig mensen uit de Antwerpse mode-industrie. Allen spelen ze ergens een rol in het productieve en creatieve proces van het ontwerpen, gaande van het produceren van ruwe materialen tot het creëren van campagnes. Onder hen Etienne Debruyne – een Belgische Flax linnenproducent, Raymond Libeert – CEO van één van de weinig overgebleven linnenproducenten in België, en Rosalinde Heerkens en Aurélie Callewaert van Trois Quarts – een gerenommeerd Antwerps duo patroonmakers. De serie zet ook mode creatievelingen in de kijker zoals fotograaf Alex Salinas, make-upartiest Gina Van den Bergh, styliste Ilja de Weerdt, en model Anouck Lepère.

De Born in Antwerp curator eert zelfs muzikanten in zijn expo. De ‘Applause’ soundtrack voor de (Behind) the Clothes werd geproduceerd door de Antwerpse sound designer Senjan Jansen van SenStudio. Sinds de start van zijn carrière werkt Pieters nauw samen met Jansen. Hij werkt ook samen met Belgische ontwerpers Dries Van Noten, Haider Ackermann, en Christian Wijnants.

Praktisch:
05.06.16 – 31.07.16
11u – 18u
Gesloten op maandag
Gratis toegang

(geen rondleiding met gids bij de expo)
Locatie:
Kattendijkdok Oostkaai 22, 2000 Antwerpen

Officiële opening voor grote publiek: zaterdag 04.06.16, 8 pm – 10 pm
Introductie van schepen voor Cultuur en Economie Philip Heylen
Muziek van Marockin’ Brass

Wat staat er nog op de planning bij Born in Antwerp deze zomer?

’11 Kunstenaars Tegen De Muur’ – 1 juli
Curator en beeldend kunstenaar Lieven Segers laat een eclectische groep van elf Antwerpse kunstenaars los op de stad! Elk maken ze een kunstwerk in geheel eigen stijl op of rond een gevel in het centrum van Antwerpen. De 11 kunstenaars: Luc Tuymans, Guy Rombouts, Fred Bervoets, Dennis Tyfus, Denie Put, Nadia Naveau & Nick Andrews, Lieven Segers, Michèle Matyn, Guillaume Bijl en Nel Aerts. Alle werken zijn klaar op vrijdag 1 juli.

Capital M! – 25 juni – 10 juli
Born in Antwerp wil de creatievelingen van morgen aan het grote publiek presenteren en doet dit met een primeur! Voor de allereerste keer worden de afstudeerprojecten van de masterstudenten van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en St-Lucas Antwerpen samen getoond. De studenten grafische vormgeving, beeldhouwkunst, schilderkunst, illustratie, fotografie tot zelfs juweelontwerp zetten samen hun beste beentje voor en tonen waar zij in uitblinken! De ambitieuze tentoonstelling Capital M opent in de parkloods in Park Spoor Noord op 25 juni en loopt tot 10 juli.

Hoofdkwartier van Born in Antwerp: creatieve broedplaats voor talent op het Eilandje
In de zomer is het Hoofdkwartier van Born in Antwerp dé place to be in Antwerpen. Tot 2 oktober wordt het Hoofdkwartier namelijk een bruisende mix van workshops, ateliers, expo’s en markten. Op donderdagen kan je er terecht voor interessante events. Elke vrijdag krijgt telkens een andere Jonge Maker carte blanche om dan een avond in het Hoofdkwartier te organiseren. Op zaterdag zit je goed voor een film of workshops. Afspraak op zondag voor verrassende lokale markten. Locatie Hoofdkwartier: Kattendijkdok-Oostkaai 21, Antwerpen

Locatie Hoofdkwartier: Kattendijkdok-Oostkaai 21, 2000 Antwerpen
Het volledige programma van het hoofdkwartier kan je raadplegen via de Born in Antwerp app beschikbaar voor Android en iOS en via de site www.borninantwerp.be

En daar stopt het niet voor Born in Antwerp!
In het najaar volgt de heropening van het museum Plantin Moretus op 30 september en brengt curator Rizon Parein het OFFF festival naar Antwerpen van 22 tot 24 september. Van 30 september tot 2 oktober slaan Born in Antwerp en Flanders DC de handen in elkaar voor het feestelijk slotweekend waar creatieve ondernemers in de spotlights worden gezet.

Voor extra info, beelden of interviews aarzel niet om contact op te nemen met:

Marie Lemaître
marie@talkie.be