BLAZE LASERLIGHT. DE FIETSLAMP DIE LEVENS KAN REDDEN

Londense start-up Blaze lanceert eerste urban cycling-product in België

Woensdag 10 december 2014 — De dode hoek voorkomen! Dat is het hoofddoel van de Blaze Laserlight. De laser in deze baanbrekende fietslamp projecteert een afbeelding van een fiets vijf meter voor de fietser. Emily Brooke van Blaze bedenkt met dit snufje meteen de oplossing voor de grootste oorzaak van ernstige fietsongevallen.

De gepatenteerde Blaze Laserlight is de eerste en enige voorlamp in de wereld met een laserprojectie. “De Blaze Laserlight is een verdomd goede fietslamp”, zegt uitvindster Emily Brooke. “Het beschikt over een unieke veiligheid feature: een groene laser die een fietssymbool vijf tot zes meter voor de fietser op de weg projecteert.” Deze technologische innovatie ondersteunt de fietser in zijn dagelijkse uitdaging: gezien en geanticipeerd worden op de drukke wegen in de stad en daarbuiten. “Het waarschuwt bestuurders dat er een fietser aankomt en voorkomt dat deze de pas afgesneden worden."

Van Londen naar België
“Fietsen boomt. In Londen alleen al worden er elke dag meer dan een half miljoen verplaatsingen per fiets gemaakt. Toch blijft het persoonlijke onveiligheidsgevoel vaak de grootste drempel voor velen om op de fiets te springen.” Met Blaze is CEO Brooke dan ook vastberaden om de problemen van de stedelijke fietser op te lossen, en dat ook in België! Fiona Mandos, de Belgische medewerker van het zeskoppige Londense team licht toe: "In fel contrast met Londen, zit fietsen hier in de Belgische genen ingebakken. De infrastructuur staat in veel Belgische steden dan ook een stuk verder dan in London. Toch weet ik als ervaringsdeskundige dat zelfs in fietsvriendelijke steden als Gent en Antwerpen er nog veel werk aan de winkel is op gebied van sensibilisering van de automobilist, maar ook de verantwoordelijkheid van de fietsers zelf.”

De Blaze Laserlight kon al gekocht worden via hun website maar is nu ook beschikbaar in enkele zorgvuldig geselecteerde winkels in Gent, Mechelen, Antwerpen en Brussel. België is daarmee wereldwijd ook meteen het eerste en enige land (buiten de UK) waar het merk in de winkel ligt.

Van afstudeerproject naar start-up
Als fietsfanaat kent Emily Brooke zelf de gevaren van fietsen in een stedelijke omgeving. Daarom wou ze tijdens haar studies Product Design in teken van haar eindproject hét grootste gevaar van een fietser in de stad aanpakken: de dode hoek. Door de waardevolle input van fietsers, onderzoekers, transport planners en een bestuurderspsycholoog achterhaalde Brooke al gauw dat veiligheid de grootste bekommernis is. 79% van de ernstige ongevallen met een fietser (in de UK) gebeuren binnen het scenario waar de fietser rechtdoor reed en een voertuig in hun pad manoeuvreerde of kruist. Uit haar analyses concludeerde Emily dat als fietsers hun voetafdruk op de weg konden vergroten, dit soort ongevallen kon voorkomen worden. Ze onderzocht tal van mogelijkheden en technologieën, en de Laserlight bleek de meest efficiënte en snelle waarschuwing.

Enkele eigenschappen

• Groene laser: het menselijk oog is ’s nachts het meest receptief voor deze bepaalde golflengte van licht.
  • 100 procent waterdicht tot op 1 meter diepte.
  • 360° zichtbaarheid.
  • 3 niveaus van helderheid: 30, 100 en 300 lumens. Flikkerend of constant.
  • De laser werkt enkel wanneer bevestigd in de intelligente bracket.
  • Zelfs met dikke winterhandschoenen te bedienen.
  • De USB-oplaadbare Sony lithium-ion batterij voorziet de Laserlight van voldoende energie om lange afstanden mee af te leggen.

PRAKTISCHE INFO
Kostprijs €160. (Inclusief gratis verzending)

De Blaze Laserlight is beschikbaar via hun website www.blaze.cc  en ligt in de rekken van enkele zorgvuldig geselecteerde Belgische verdelers:

Peloton de Paris (Mechelen)
Velodome (Antwerpen)
PIET moodshop (Gent)
Blanco (Gent)
Goffeau (Brussel)

OVER BLAZE

Blaze is een urban cycling-merk ontwikkeld door fietsers voor fietsers. Blaze wil meer mensen inspireren om te genieten van al de voordelen van het leven per fiets. Daarom ontwikkelt het merk intelligente producten die veilig en vrolijk fietsen mogelijk maken. Blaze betrekt haar community en experts om de juiste antwoorden te bieden op echte problemen met innoverende technologie. Omdat meer mensen op de fiets leiden tot veiligere wegen voor ons allemaal! Investeerders in dit super jonge bedrijfje zijn onder andere Index Ventures en de Branson Family.

OVER KERSTMIS
De Blaze Laserlight zou het kerstfeest van vele fietsenthousiastelingen verlichten. Daarom helpen we hen met niet zo subtiele hints te geven. Lees meer op www.blaze.cc/christmas-gift

Blaze Laserlight Season 14/15 (long)

Blaze Laserlight - Emily's Story